Bewegend leren met de Active Floor

ActiveFloor is een interactieve beweegvloer waar kinderen diverse spellen op spelen terwijl ze bewegen. Zie de ActiveFloor als een levensgrote tablet op de vloer, met eindeloos veel mogelijkheden tot verschillende activiteits- en leerspellen die aangestuurd worden door te rennen, springen en tappen met de voeten.

ActiveFloor biedt daardoor (speciaal onderwijs) basisscholen, kleuterscholen, buitenschoolse opvang, bibliotheken en ziekenhuizen nieuwe mogelijkheden om kinderen te laten leren en ontdekken. De spellen op de vloer bevorderen bovendien de educatieve, sociale en motorische ontwikkeling van kinderen. 

Active_Floor_bewegend_leren1
Online omgeving MyFloor van ActiveFloor

Tabs Floor

De ActiveFloor wordt aangestuurd door de online omgeving MyFloor. In deze online omgeving kunnen leerkrachten onder andere hun eigen leerspellen maken, leerspellen zoeken die aansluiten op de les en de layout van de beweegvloer beheren.

Waarom Tabs?

Het maken van eigen leerspellen

Gebruikers kunnen hun eigen leerspellen maken met de 12 beschikbare templates door eigen afbeeldingen, geluiden, vragen en antwoorden toe te voegen. Zo kunnen scholen bijvoorbeeld spellen maken die aansluiten op de SLO leerdoelen. Zorginstellingen kunnen daarentegen spellen maken die aansluiten bij de behoefte van hun patiënten.

Het maken van eigen afspeellijsten

Gebruikers maken hun eigen afspeellijsten door deze te vullen met de spellen die ze zelf hebben gemaakt. Geen tijd om eigen spellen te maken? Geen zorgen. Er staan al meer dan 1750 leerspellen in de online omgeving! Gebruikers kunnen ook spellen zoeken die aansluiten bij de behoeftes van de kinderen en deze in de zelfgemaakte afspeellijsten toevoegen.

Het modulair opbouwen van de ActiveFloor

Gebruikers kunnen de layout van de eigen beweegvloer beheren. Kies er bijvoorbeeld voor alleen eigengemaakte afspeellijsten op de beweegvloer te zetten, zodat je precies weet wat er op de vloer staat. Of kies voor een combinatie met afspeellijsten die wij speciaal geordend hebben op thema’s, zoals bijvoorbeeld de (SLO) leerdoelen.

“Spelen is voor onze leerlingen de favoriete manier van leren”

Antoon van Dijkschool

De interactieve spellen

Piraten eiland

Piraten eiland is een strategie spel en is een soort mix van het spel Risk en het oude straatspel “Ik verklaar de oorlog”.

In deze versie is het een quiz waarbij je vragen moet beantwoorden binnen een bepaalde tijd. Het spel heeft verschillende moeilijkheidsgraden die je als maker zelf kunt aanpassen. De spelers moeten samenwerken om terrein te veroveren voor hun team. Het winnende team is het team wat het meeste terrein heeft veroverd op het moment dat het spel is afgelopen. De inhoud van het spel kun je volledig naar wens aanpassen. Je kunt vragen toevoegen over het uitbreiden van vocubulaire, het oplossen van rekensommen, het oefenen van breuken, noem maar op.

Met dit spel trainen de spelers hun coöperatieve vaardigheden, kennis en het vermogen het hoofd helder te houden.

Voor 1 tot 4 spelers/teams

Danger in the Jungle

Danger in the Jungle is een quiz waarbij twee teams strijden om als eerste de magische brug over te steken.

Er zijn twee varianten van dit spel. In één variant beantwoordt elk team om de beurt vragen terwijl ze op elkaar wachten, in de andere variant beantwoorden de teams tegelijkertijd vragen en is het een race. De spelers/teams beantwoorden vragen die hen bij een goed antwoord een nieuwe plank geeft waardoor ze dichter bij de finish komen. Als een speler/team een verkeerd antwoord geeft, valt een plank van de hangbrug in het water, zal de persoon/het team in het water vallen en moet de vraag opnieuw beantwoord worden. Het doel is natuurlijk om als eerste (en droog!) bij de Heilige Graal te komen!

Danger in the Jungle traint geheugen en samenwerking.

Voor 2 spelers/teams.

Quiz Jungle

Quiz Ninja is een eenvoudige quiz die uit meerdere rondes bestaat.

Bij het beantwoorden van vragen in het Quiz Ninja spel is het belangrijk om snel te zijn, maar tegelijkertijd zo geduldig te zijn als een échte ninja. Er verschijnen vragen, de juiste én verkeerde antwoorden zweven rond over de vloer. Spelers moeten zo snel mogelijk de juiste antwoorden kiezen door hun Ninja-ster op het antwoord te plaatsen. Als je te langzaam bent loop je het risico dat je niet op tijd jouw Ninja-ster op het juiste antwoord hebt geplaatst! Aan de andere kant, als je te ongeduldig bent, loop je het risico jouw Ninja-ster op het verkeerde antwoord te plaatsen! De juiste en verkeerde antwoorden worden onthuld wanneer de vastgestelde tijd van het spel om is.

De vragen en antwoorden kunnen eenvoudig worden aangepast aan de leeftijdsgroep en het te behandelen onderwerp.

Voor 1 tot 4 spelers/teams.

De mobiele variant van de ActiveFloor

Naast de vaste variant van de ActiveFloor is er nu ook een mobiele versie beschikbaar! Deze mobiele variant is uitermate geschikt voor besturen of scholen met meerdere locaties. Deze variant is namelijk ideaal om in te zetten in verschillende ruimtes of zelfs op verschillende locaties. De kast is handig verrijdbaar door de stevige wielen. Door het net wat kleinere oppervlak is de mobiele ActiveFloor bovendien in veel ruimtes te gebruiken.

Mobiele variant Active Floor

Waarom ActiveFloor bij ConnectAndPlay?

Het probleem:

Wist je dat 80% van de kinderen te weinig beweegt? Terwijl uit vele onderzoeken al naar voren is gekomen dat beweging juist ontzettend belangrijk is voor kinderen. Zo verbetert beweging bijvoorbeeld de sociale, motorische en cognitieve vaardigheden. Daarnaast zorgt beweging voor:

  • een lagere kans op diabetes;
  • een verlaging van vetmassa en BMI bij kinderen met overgewicht en obesitas;
  • een versterking van botten en spieren;
  • én een verhoging van het gevoel van eigenwaarde.

Om maar een paar voorbeelden te benoemen. Kortom, de voordelen van beweging zijn gigantisch en het is dan ook eigenlijk onacceptabel dat zoveel kinderen te weinig beweging krijgen.

De oplossing:

Bewegend leren met de Active Floor


Met behulp van de ActiveFloor zorgt ConnectAndPlay voor een integrale oplossing op het gebied van bewegend leren voor alle onderwijsinstellingen (zowel basis- als speciaal onderwijs), kinderopvangcentra en zorginstellingen in Nederland.

Onze aanpak maakt het mogelijk om hele teams op te leiden tot bewegend leren expert met de ActiveFloor. In de online community worden alle vragen beantwoord en delen gebruikers al hun kennis over bewegend leren. Door de mogelijkheid eigen spellen te maken sluit de content altijd aan bij de (individuele) behoeftes van de kinderen. Dit maakt dat het gebruik van de ActiveFloor de ideale toepassing om bewegend leren onderdeel te maken van de cultuur.

Neem contact met ons op!

085-7603631