Active Floor – de interactieve vloer voor bewegend leren

De interactieve beweegvloer

De Active Floor is een interactieve vloer waar kinderen educatieve spellen op spelen. Hierdoor is het een ideale toepassing voor bewegend leren. Zie de Active Floor als een levensgrote tablet op de vloer die aangestuurd wordt door het lichaam. Kinderen lopen, springen en tappen op de vloer terwijl ze bijvoorbeeld rekensommen oplossen, of de juiste spelling aangeven. Doordat de beweegvloer een digitaal product is sluiten we aan op de belevingswereld van het hedendaagse kind, maar brengen we hen tegelijkertijd in beweging. Beweging die zij hard nodig hebben. Daarnaast bevordert spelen op de Active Floor de cognitieve, sociale en motorische vaardigheden van kinderen. Bovenal is leren op de Active Floor onwijs leuk. Want welk kind wil nu niet spelen en bewegen terwijl ze leren?

Voor wie is de Active Floor geschikt?

De Active Floor is geschikt voor scholen in het (speciaal) basisonderwijs, kleuterscholen, buitenschoolse opvang, bibliotheken en ziekenhuizen die kinderen bewegend willen laten leren. Kinderen spelen de spellen op de Active Floor volledig intuïtief en kunnen daardoor zelfstandig aan de slag. De inhoud van de spellen is bovendien aan te passen naar de leerbehoeften van het kind. Dit gebeurt in de online omgeving van de Active Floor; de MyFloor omgeving. 

Active_Floor_bewegend_leren1
Online omgeving MyFloor van ActiveFloor

De online omgeving van de Active Floor; MyFloor.

De ActiveFloor wordt aangestuurd door de online omgeving MyFloor. Deze online omgeving heeft drie hoofdfuncties:

Het maken van eigen leerspellen

Gebruikers kunnen hun eigen leerspellen maken met de 12 beschikbare templates door eigen vragen, antwoorden, afbeeldingen en geluiden toe te voegen. Zo sluiten de spellen altijd aan bij de wensen van de gebruiker.

Het maken van eigen afspeellijsten

Gebruikers maken hun eigen afspeellijsten en vullen deze met eigen spellen. Of kies uit meer dan 2000 spellen uit de online bibliotheek!

Het modulair opbouwen van de Active Floor

Gebruikers kunnen de layout van hun eigen beweegvloer beheren. Kies bijvoorbeeld voor enkel eigen afspeellijsten, of kies voor bestaande afspeellijsten. Wij hebben onder andere afspeellijsten gecreëerd op groepen, thema’s en SLO leerdoelen.

Waarom een Active Floor via ConnectAndPlay

Onze jarenlange ervaring met Active Floor

Al sinds 2019 implementeren wij bewegend leren op basisscholen met behulp van de Active Floor. Uiteraard hebben we in die tijd een hoop geleerd over hoe scholen de Active Floor het beste kunnen inzetten. Zo hebben we bijvoorbeeld exclusieve afspeellijsten ontwikkeld met spellen gecategoriseerd op de SLO leerdoelen. Makkelijk toch? Bovendien hebben we wel meer van dit soort handigheidjes ontwikkeld. Download hier onze brochure.

Toegang tot onze online Active Floor trainingsmodules

Je krijgt toegang tot onze exclusieve online trainingsmodules over het gebruik en de mogelijkheden van de Active Floor. Hier leer je alles over de Active Floor op een moment dat het jou uit komt. De training is te vinden op het kennisplatform voor bewegend leren van onze partner Wieblie. Hierdoor heb je niet alleen toegang tot de modules over de Active Floor, maar ook tot andere leuke kant en klare bewegend leren lessen.

Veel meer dan alleen de Active Floor

Heb je genoeg aan een interactieve vloer? Ook dan ben je natuurlijk zeer welkom bij ons. Je bent echter ook aan het juiste adres als je meer hulp nodig hebt om bewegend leren te integreren in het standaard lesaanbod. Naast bewegend leren producten bieden we namelijk ook verschillende diensten aan. Zoals workshops, een implementatietraject én bewegend leren coaches. Deze zijn allemaal gericht op het integreren van bewegend leren in het standaard lesaanbod.

“Spelen is voor onze leerlingen de favoriete manier van leren”

Antoon van Dijkschool

De interactieve spellen

Piraten eiland

Piraten eiland is een strategisch spel. Het is een soort mix van het spel Risk en het oude straatspel “Ik verklaar de oorlog”.

Piraten eiland is een quiz waarbij je vragen moet beantwoorden binnen een bepaalde tijd. Het spel heeft verschillende moeilijkheidsgraden die je als maker zelf kunt aanpassen. De spelers moeten samenwerken om terrein te veroveren voor hun team. Het winnende team is het team wat het meeste terrein heeft veroverd op het moment dat het spel is afgelopen. De inhoud van het spel kun je volledig naar wens aanpassen. Je kunt vragen toevoegen over het uitbreiden van vocubulaire, het oplossen van rekensommen, het oefenen van breuken, noem maar op.

Met dit spel trainen de spelers hun coöperatieve vaardigheden, kennis en het vermogen het hoofd helder te houden.

Voor 1 tot 4 spelers/teams

Danger in the Jungle

Danger in the Jungle is een quiz waarbij twee teams strijden om als eerste de magische brug over te steken.

Er zijn twee varianten van dit spel. In één variant beantwoordt elk team om de beurt vragen terwijl ze op elkaar wachten, in de andere variant beantwoorden de teams tegelijkertijd vragen en is het een race. De spelers/teams beantwoorden vragen die hen bij een goed antwoord een nieuwe plank geeft waardoor ze dichter bij de finish komen. Als een speler/team een verkeerd antwoord geeft, valt een plank van de hangbrug in het water, zal de persoon/het team in het water vallen en moet de vraag opnieuw beantwoord worden. Het doel is natuurlijk om als eerste (en droog!) bij de Heilige Graal te komen!

Danger in the Jungle traint geheugen en samenwerking.

Voor 2 spelers/teams.

Quiz Ninja

Quiz Ninja is een eenvoudige quiz die uit meerdere rondes bestaat.

Bij het beantwoorden van vragen in het Quiz Ninja spel is het belangrijk om snel te zijn, maar tegelijkertijd zo geduldig te zijn als een échte ninja. Er verschijnen vragen, de juiste én verkeerde antwoorden zweven rond over de vloer. Spelers moeten zo snel mogelijk de juiste antwoorden kiezen door hun Ninja-ster op het antwoord te plaatsen. Als je te langzaam bent loop je het risico dat je niet op tijd jouw Ninja-ster op het juiste antwoord hebt geplaatst! Aan de andere kant, als je te ongeduldig bent, loop je het risico jouw Ninja-ster op het verkeerde antwoord te plaatsen! De juiste en verkeerde antwoorden worden onthuld wanneer de vastgestelde tijd van het spel om is.

De vragen en antwoorden kunnen eenvoudig worden aangepast aan de leeftijdsgroep en het te behandelen onderwerp.

Voor 1 tot 4 spelers/teams.

Smack the Fly

Smack the Fly is een spel dat kan worden ingezet als een quiz of kan worden gebruikt als geheugenspel.

Het spel begint met het stellen van een vraag in de vorm van een tekst of een afbeelding. Dan begint de klok en verschijnen er verschillende antwoorden op de vloer. De antwoorden zweven als het ware over de vloer heen. Het doel van de spelers is om zo veel mogelijk goede antwoorden te “meppen” door hier met hun voeten op te stappen. Zodra een antwoord is “gemept”, staat deze stil. Als de tijd om is worden de goede antwoorden onthuld op de vloer.

De vragen en antwoorden kunnen eenvoudig worden aangepast aan de leeftijdsgroep en het te behandelen onderwerp.

We raden aan dit spel met 1 tot 4 spelers/teams te spelen.

BuzzIt

BuzzIt is een klassieke quiz waarbij de spelers hun zoemer moeten gebruiken wanneer ze het antwoord op de gestelde vraag weten.

Elke speler krijgt een eigen buzzer. Er verschijnt een vraag op de vloer en als de buzzers knipperen kan de speler die het antwoord weet op zijn buzzer springen. Nas nadat de speler zijn buzzer heeft aangetikt, verschijnen drie mogelijke antwoorden waar de speler het juiste antwoord nog uit moeten kiezen. Bij een correct antwoord krijgt de speler een punt, bij een fout antwoord krijgen de tegenstanders een punt.

Dit spel is geschikt voor 4 spelers/teams.

BikeRace

Hoe snel kan jij fietsen?

In BikeRace zijn er twee spelers die moeten strijden over wie het snelste is op de fiets. In het midden op de vloer zie je de baan, waar de gele en rode speler strijden om de fiets vooruit te krijgen. Dit doen ze door op de pedalen te trappen die zich aan twee uiteinden van de vloer bevinden. Rennen geblazen!

Tijdens het spel kom je verschillende haltes tegen waar je een vraag moet beantwoorden voordat je verder kunt fietsen. Deze vragen kunnen juist of onjuist zijn. Als je een onjuist antwoord geeft, gaat jouw fiets langzamer vooruit. De eerste renner die over de streep is wint de wedstrijd!

Voor 2 spelers/teams.

CombiFrogs

Ken je hem nog, “ik ga op vakantie en ik neem mee..”?

Combi Frogs is een geheugen- en samenwerkingsspel. Een speler begint een verhaal door op een foto te stappen. De volgende speler moet dan op het verhaal voortbouwen door de stap van de eerste speler te herhalen en daar een eigen stap aan toe te voegen. De derde speler houdt diezelfde volgorde aan van de vorige spelers en vertelt het verhaal verder met een derde stap. En ga zo maar door. Als je een deel van het verhaal vergeet of op de verkeerde foto stapt lig je uit het spel. De speler/team die het hele verhaal onthouden heeft en als laatst op de vloer staat, wint!

Het spel is voor alle thema’s in te zetten zolang het doel is het geheugen te trainen!

Voor 2-4 spelers/teams.

Memory

De goede, oude memory spellen! In dit spel komt deze oude vriend naar voren in een compleet nieuw jasje. Geprojecteerd op een grote vloer is memory een compleet onverwachte en verrassende ervaring!

De spelers draaien om de beurt twee kaarten om die op het speelvlak liggen. Als de foto’s overeenkomen, krijg je een paar. Het spel is volledig in te delen op verschillende levels van moeilijkheid, waardoor het spel geschikt is voor alle leeftijden!
Het team met de meeste paren wint het spel. De kaarten kunnen zowel teksten als foto’s en zelfs geluiden bevatten!

Voor 1-4 speler(s) / teams.

Puzzle

Het ‘Puzzle’ spel is een klassieke puzzel waarbij het doel is om de stukjes van een puzzel in de juiste volgorde te plaatsen. Eén speler per keer kan een puzzelstuk markeren dat de speler wil verplaatsen door deze aan te klikken met zijn voet, en vervolgens op het stuk vloer te tikken waar het puzzelstuk moet worden geplaatst.

Patroonvorming en puzzelen staan aan de basis van vaardigheden als lezen, rekenen en logica. Dus als je kind puzzels doet, dan doen ze één van de beste hersenoefeningen voor het ontwikkelen van hun lees-, reken- en logische vaardigheden. Zij ontwikkelen daarnaast probleemoplossende vaardigheden, individueel succes en individuele prestatie.

Voor 1-2 spelers.

De mobiele variant van de ActiveFloor

De Active Floor komt in twee varianten: een vaste opstelling aan het plafond en een verrijdbare mobiele variant. Deze mobiele variant is uitermate geschikt voor besturen of scholen met meerdere locaties. Deze variant is namelijk ideaal om in te zetten in verschillende ruimtes of zelfs op verschillende locaties. De kast is handig verrijdbaar door de stevige wielen. Door het net wat kleinere oppervlak is de mobiele ActiveFloor bovendien in veel ruimtes te gebruiken.

Mobiele variant Active Floor

Waarom bewegend leren met de Active Floor?

Het probleem:

Wist je dat 80% van de kinderen te weinig beweegt? Terwijl uit vele onderzoeken al naar voren is gekomen dat beweging juist ontzettend belangrijk is voor kinderen. Zo verbetert beweging bijvoorbeeld de sociale, motorische en cognitieve vaardigheden. Daarnaast zorgt beweging voor:

  • een lagere kans op diabetes;
  • een verlaging van vetmassa en BMI bij kinderen met overgewicht en obesitas;
  • een versterking van botten en spieren;
  • én een verhoging van het gevoel van eigenwaarde.

Om maar een paar voorbeelden te benoemen. Kortom, de voordelen van beweging zijn gigantisch en het is dan ook eigenlijk onacceptabel dat zoveel kinderen te weinig beweging krijgen.

De oplossing:

Bewegend leren met de Active Floor


Met behulp van de ActiveFloor zorgt ConnectAndPlay voor een integrale oplossing op het gebied van bewegend leren voor alle onderwijsinstellingen (zowel basis- als speciaal onderwijs), kinderopvangcentra en zorginstellingen in Nederland.

Onze aanpak maakt het mogelijk om hele teams op te leiden tot bewegend leren expert met de ActiveFloor. In de online community worden alle vragen beantwoord en delen gebruikers al hun kennis over bewegend leren. Door de mogelijkheid eigen spellen te maken sluit de content altijd aan bij de (individuele) behoeftes van de kinderen. Dit maakt dat het gebruik van de ActiveFloor de ideale toepassing om bewegend leren onderdeel te maken van de cultuur.

Neem vrijblijvend contact met ons op!

ConnectAndPlay 

Van Heekstraat 15

3125 BN Schiedam

Information

Privacy policy

FAQ

Connectandplay 2021

Build by: MrSunshine