75% van consumenten wil méér technologie in winkels

Technologie in retail is in opkomst. Voorheen voorbehouden aan innovatieve high-tech zaken, maar tegenwoordig wordt technologie ook steeds vaker toegepast in het ‘reguliere’ winkelaanbod. Denk maar eens aan de zelfscanners bij Albert Heijn, de video-zuilen bij Primark en de tablets bij de Bijenkorf.

En het kan nog mooier. Technologische innovatie schept een wereld aan opties die voorheen niet mogelijk leken. Zoals magische spiegels waarin je met één ‘swipe’ kunt zien hoe die broek je staat. Beeldschermen die op maat gesneden aanbiedingen tonen op het moment dat jij langs loopt. Interactieve vloeren die de kinderen vermaken tijdens het wachten. En ga zo maar door.

Kritische klanten

Tegelijk met de technologische vooruitgang, verandert het winkellandschap aanzienlijk. Klanten zijn kritischer en verwachten meer dan ‘gewoon’ een winkel. Hun customer journey is in rap tempo uitgebreid via websites, webshops en apps. De fysieke winkel is al lang niet meer het enige dat telt. Pessimisten spreken over het einde van de winkel ten bate van online shoppen, maar die voorspelling wordt niet gestaafd door de feiten. In tegendeel: de behoefte om producten fysiek te zien en uit te proberen blijft onverminderd. Maar omdat de keuzemogelijkheden blijven groeien, moeten winkeliers meer en meer hun best doen de klanten aan te trekken en aan zich te binden.

Interactieve-tafel

Brug tussen online en offline
De oplossing lijkt te liggen in een optimale balans tussen online en offline. Dit beamen ook vooraanstaande retailers als MediaMarkt, Coolblue en fonQ. Zo primeurde MediaMarkt eerder dit jaar een ‘Winkel van de Toekomst’ in Eindhoven, met negen paviljoenen vol technische innovaties waarmee volop getest en uitgeprobeerd kan worden. Coolblue verbaasde vriend en vijand door een reeks fysieke winkels te openen en ook online warenhuis fonQ heeft fysieke winkels op de planning staan. Met technologische hulpmiddelen, zoals touch screens en apps, wordt het gat tussen online en offline omgevingen gedicht.

Betere winkelervaring
Maar zitten consumenten wel te wachten op meer technologie in winkels? Recent onderzoek uit de VS toont aan van wel: maar liefst 75% van de 1000 ondervraagde consumenten wil meer technologie in winkels (bron: Bouncepad, zie resultaten). Ze geven daarnaast aan eerder geneigd te zijn een winkel te bezoeken wanneer de technologie onderdeel uitmaakt van de klantbeleving. Nog eens 75% heeft een betere winkelervaring als ze gebruik kunnen maken van ‘selfservice’ in de vorm van tablets.

Toekomstbestendige formats
Toegegeven: dit onderzoek betreft het Amerikaanse publiek én is uitgevoerd door een producent van tablets. Neemt niet weg dat de uitkomsten staven wat in de markt voelbaar is. Retail-formats moeten met hun tijd meegaan om een passend aanbod te kunnen (blijven) leveren aan de moderne klant. Een aanbod waarin technologie niet alleen logistieke processen ondersteunt, maar ook de klantbeleving verhoogt.

ConnectAndPlay beaamt dit als geen ander. Kijk rond op onze website, raak geïnspireerd en neem contact op voor meer informatie.